Peter Bürger, İletişim Yayınları, 2003.
Alıntılar ve Yorumlar:
(S: 60)
Sanatta özeleştirinin ortaya çıkabilmesi için, o sanat dilinin gelişmiş olması, hatta gelişmesini tamamlamış ve sonuna gelmiş olduğu için darlık sorunu çekiyor olması gerekir.
Öncülerin cezalandırılmasının ölümcül düzeyde olmaması gerekir (Bosch öldürülecek olsaydı, o resimleri yapmazdı), yani bazı koşullarda toplum yeniliklere karşı daha açık oluyor ki bu da artık geleneğin çok sıkması demek.
(S:113)
Eserin bütünlüğünün ortadan kalkması, modernizmin değil, post-modernizmin sonucudur. Örneklenirse: Tiyatroda 4 öncünün eserlerinde bütünlük olmadığını söylemek mümkün değil. Brecht’in episodikliği bütünün parçalanamsı değil, kıssadan hissecilik akıl yürütmesi, yani yeni bir biçimde tanımlanmasıdır. Picasso’nun resimlerinde bile bütünlük bozulmaz, yalnızca bütünün tüm parçalarıyla değil, bazı parçalarıyla bütün yeniden kurulur. Adorno’nun dışladığı müzik türü olan cazda da bütünlük vardır, ‘jam’de (karabatak ve velvelede olduğu gibi) önce konu dağıtılır, sonra yeniden toparlanır ve bu müziğe lezzet katar. Çokdallı sanat eserleri de bütünlük taşır, zaten sinema tek başına böyle icat edilmiştir.
(26 Nisan - 26 Mayıs 2007)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder